همه چیز درباره انتخاب یک عینک آفتابی مناسباغلب متخصصان چشم، رنگ دودی را مناسب ترین رنگ برای عینک مردان و رنگ خاکستری یا قهوه ای را مناسب ترین رنگ برای زنان می دانند. 


خرید عینک آفتابی به هر دلیلی‌- چه برای حفاظت چشم ها و چه برای پیروی از مد روز- با اما و اگرهای بسیاری همراه است. نتایج چندین مطالعه در ۱۰ سال اخیر نشان می‌دهد ، قرار گرفتن دربرابر آفتاب بدون حفاظ کافی برای چشم، شانس بروز بیماری‌های چشم را افزایش می‌دهد. 

● چرا عینک آفتابی؟ 

<استفاده از عینک آفتابی از بیماری‌های چشمی همچون آب مروارید، ناخنک و آسیب شبکیه و... تا حد زیادی جلوگیری می‌کند. بهتر است برای جلوگیری ازتابش نور مستقیم خورشید به چشم از این عینک‌ها استفاده شود.> 

دکتر محسن بهمنی کشکولی متخصص چشم ضمن بیان این مطلب می‌گوید:< سن شروع‌ ‌بیماری آب مروارید به عوامل مختلفی از قبیل وراثت، عوامل محیطی مثل امواج نوری و... بستگی دارد و در بعضی از افراد زودتر و در بعضی‌ها دیرتر شروع می‌شود، ولی محافظت صحیح از چشم‌ها می‌تواند نقش محیط راکمرنگ تر کند. > 

در سال ۱۹۸۸، گروهی از چشم پزشکان مطالعه‌ای را بر روی ۸۳۸ ماهیگیر در خلیج چساپیک انجام دادند که سال‌ها عمر خود را بر روی آب گذرانده بودند. ماهیگیرانی که هیچگونه حفاظ چشمی نداشتند، در مقابل کسانی که از عینک آفتابی یا کلاه لبه‌دار استفاده می‌کردند ۳ برابر بیشتر به کاتاراکت (آب مروارید) مبتلاشده بودند. براساس این مطالعه و مطالعات دیگر، درحال حاضر چشم پزشکان توصیه می‌کنند هرگاه در مقابل آفتاب قرار می‌گیرید به‌طوری که احتمال برنزه شدن پوستتان یا سوختگی ناشی از آفتاب بالا می‌رود، از عینک‌های آفتابی جاذب اشعه ماورا بنفش استفاده کنید، به‌ویژه اگر در ارتفاعات و یا در نزدیکی استوا زندگی می‌کنید. 

● در ستایش استاندارد 

عینک‌های آفتابی بسیار تیره به علت جلوگیری از تابش حداقل نوربه چشم باعث بازشدن بیش از حد مردمک چشم (یعنی از ۵/۲ میلی‌متر طبیعی به ۸ میلی‌متر) می‌شوند‌. رئیس انجمن بینایی سنجی (اپتومتری) ایران با توجه به ضرورت استفاده از عینک‌ ‌آفتابی در فضای باز می‌گوید‌: <بزرگ شدن بیش از حد مردمک چشم موجب واردشدن نورهای اضافی به چشم شده و به سلول های چشم آسیب می‌رساند.> 

دکتر عباس عظیمی خراسانی با تاکید بر اینکه نباید از هر عینک‌ ‌آفتابی استفاده ‌کرد،‌ در‌مورد ویژگی‌های عینک‌ ‌آفتابی استاندارد گفت: <عینک آفتابی باید به گونه‌ای باشد که استفاده از آن تغییری بر‌ ‌روی تصاویر اجسام ایجاد نکندو موجب کوچک، بزرگ یا مواج شدن اجسام قابل مشاهده نشود.

همچنین میزان تیره بودن عینک نباید به‌‌حدی باشد که نور را به شدت کاهش دهد. همچنین با استفاده از عینک‌های آفتابی نباید اجسام ساکن ، متحرک دیده شده ویا تغییر مکان بدهندچون دراین صورت ، افراد دچار عوارضی مثل خستگی، سرخی چشم، تاری دید، درد چشم و سردرد می‌شوند.> وی با بیان اینکه بینایی سنج‌ها بهترین مشاوران برای تعیین نوع عینک‌های آفتابی هستند، تاکید می‌کند:‌ <مشخصات فنی عینک‌های آفتابی از مهم‌ترین‌ ‌شاخص‌های انتخاب عینک آفتابی استاندارد است و اپتومتریست‌ها با توجه به شغل‌ ‌افراد و زمان‌های استفاده از عینک ، نوع خاص عینک‌های آفتابی را برای هر فرد توصیه می‌کنند‌. > 

برای اطمینان از کیفیت عینک‌های آفتابی می توان از چند آزمایش استفاده کرد: برای عینک‌های فتوکرومیک یک راه تشخیص این است که زیر شیشه آنها یک مقوای تیره گذاشته و در حدود ۳۰ ثانیه آن را در مقابل نورآفتاب قرار داد؛ همچنین در کنار آن یک شیشه مشابه قرار داده و بعد از مدت ذکر‌ ‌شده میزان تیرگی دو شیشه را مقایسه کرد، اگر تفاوتی بین آنها مشاهده نشود؛ نتیجه‌ ‌می‌گیریم که عینک آفتابی جاذب پرتوهای ماوراء بنفش نیست و نباید از آن استفاده‌ ‌کرد‌. ‌نکته دیگر اینکه عینک‌های‌ ‌آفتابی نباید باعث جا به جایی تصویر شوند؛ و شیشه آنهانباید‌ ‌کج و معوج باشد؛ چنین علایمی نشان‌دهنده عدم‌ ‌مرغوبیت عینک آفتابی است.

اگر از داخل عدسی واز فاصله ۴۰ سانتیمتری به اشیا نگاه کنید و آن را به حالت دورانی تکان دهید؛ در صورتی که هرگونه چرخش، جابه‌جایی و‌ ‌یا تغییر شکل در اشیاء مشاهده شود، نشان‌دهنده نامناسب بودن عدسی عینک آفتابی است‌. عینک های آفتابی باید از نظر ابعاد و پوشانندگی صورت طوری باشندکه لبه فوقانی آنها با انتهای ابرو مماس باشدو قسمت تحتانی آنها حداقل تا قسمت فوقانی گونه ادامه پیدا کند و همچنین، قسمت داخلی عینک باید با تیغه بینی مماس باشد‌ ‌و قسمت خارجی آن هم کاملا چشم‌ها را بپوشاند. 


عینک آفتابی