این عینک ها هم در اصل مصارف طبی دارند و برای ترمیم و تصحیح اختلالات انکساری چشم ها به کار می روند اما جزء دیگر هم به آن اضا فه می شود که هم می تواند جنبه زیبایی داشته باشد و هم گاهی خود جزئی از عملکرد طبی و درمانی عینک را تشکیل می دهد. این عینک ها نباید برای شما چندان ناآشنا باشند. اینها عینک هایی هستند که شیشه آنها به اصطلاح فتوکرومیک است. در بسیاری از موارد رنگ و تیرگی شیشه توسط خود بیمار انتخاب می شود.


عینک آفتابی طبی


به طور کلی همه عینک ها از دو قسمت اصلی تشکیل شده اند که یکی قاب است و دیگری شیشه یا عدسی عینک. قاب اگر چه در ساختمان عینک شاید به اندازه عدسی اهمیت نداشته باشد اما معمولا در نگاه اول توجه بیشتری را به خود جلب می کند و بنابراین اکثر مردم در انتخاب آن وسواس زیادی به خرج می دهند. قاب از چند قسمت اصلی تشکیل می شود.

ریم یا Ryewire که در اصل حلقه ای از قاب است که دور و اطراف عدسی را در بر می گیرد و در اصل جایگاه قرارگیری عدسی است. البته بسیاری از عینک های جدید فاقد این قطعه هستند و عدسی در آنها توسط پیچ و مهره هایی به اجزاء قاب وصل می شود.

پل یا Bridge قطعه ای از قاب است که از روی بینی عبور می کند و در اصل ریم های طرفین را به هم متصل نگه می دارد.

بالشتک یا pad قطعاتی هستند ۲(تا) که در هر یک از طرفین بینی قرار می گیرند و در اصل باعث می شوند که وزن عینک با ملایمت روی بینی پخش شود.


عینک آفتابی


قطعات انتهایی یا Endpiecها که در انتهای طرفین راست وچپ در قسمت خارجی ریم ها قرار دارند.این قطعات محل اتصال دسته عینک به ریم هستند. انواع مختلفی از قطعات انتهایی وجود دارد. به طور مثال برخی از آنها در این بخش دارای فنری هستند که باز و بسته شدن دسته ها را تسهیل می کند.

دسته عینک قسمتی است که عینک را در گوش ها نگه می دارد و در اصل خود از چند بخش مختلف تشکیل شده است. دسته عینک می تواند از نوع مدل جمجمه ای (یعنی قسمت انتهایی آن به پشت گوش خم شود) از نوع انتها صاف و یا از نوع تغییرپذیر باشد (یعنی در صورت تمایل بیمار آن را خم می کند) اکثر قاب ها از موادی پلاستیکی یا فلزی ساخته می شوند و در اصل گاهی ساختار آنها ترکیبی از دو ماده مزبور است. به هر حال ساختار و ماده سازنده قاب باید ویژگی های زیر را داشته باشد تا یک عینک مطلوب در نظر گرفته شود. قابلیت کشش، شکل پذیری و انعطاف داشته باشد تا عدسی را درخود جای دهد.

درجاتی از انعطاف پذیری و نرمی داشته باشد تا در برابر فشارها و کشش ها به راحتی آسیب نبیند ودر ضمن، گذاشتن عینک بر روی صورت را نیز تسهیل کند. جنس آنها طوری باشد که در مواجهه با عوامل شیمیایی، آب، تعریق صورت، نور خورشید و غیره تغییر رنگ وتغییر شکل ندهد. سبک باشد.

عینک آفتابی